|
|
Kernbevindinge
van ’n Opname oor die Menings van Ouers oor Wendinge in die Onderwys
Lawrence
Schlemmer Hermann
Giliomee November
2004 Ons
begin met ’n kort uiteensetting wat van die kernbevindige van die ondersoek
stel.
Inleiding
Die openbare lewe in Suid Afrika is vol teenstrydighede rondom sleutelvraagstukke. Dit geld seker in enige komplekse samelewing, maar in Suid Afrika is dit dikwels die geval dat twee ewe verantwoordelike gevolgtrekkings oor die stand van nasionale sake kan klink asof twee verskillende lande ter sprake is. Die ekonomie toon ’n dramatiese oplewing maar die amptelike werkloosheidsyfer bly nog steeds onder die twee of drie hoogste in die nywerheidslande van die węreld. Die misdaadsyfer daal te midde van stygende diefstalle en vroue- en kindermishandeling. Suid Afrika is ’n internasionaal-aanvaarde toonbeeld van etniese en rasseversoening te midde van daaglikse klagtes van alle kante oor rassisme en diskriminasie. Die regering tref sy teikens in die voorsiening van behuising maar die aantalle in krotbehuising styg jaarliks. Hierdie is maar net ’n paar voorbeelde van die skisofreniese selfbeeld van die nuwe Suid Afrika. Die grootse verwarring bestaan op die gebied van die openbare onderwys. Onderwys word algemeen erken as die sleutel tot Suid-Afrika se toekomstige vooruitgang en welsyn. Die regering se ernstigste huidige probleem is die feit dat dit een van die hoogste gedokumenteerde koerse van werkloosheid in die węreld het. Die hoogste pieke is onder die jeug en skoolverlaters. Die meeste mense, en dit sluit verskeie lede van die kabinet in, stem saam dat hierdie voortwoekerende werkloosheid ‘n weerspieëling is van die klein getalle van skoolverlaters wat werklik geskik is vir die werksgeleenthede wat bestaan. In ‘n ekonomie waar daar, soos elders in die węreld, `n vraag na bepaalde vaardighede bestaan, is die enigste langtermyn oplossing die verhoging van die kwaliteit van onderwys. In bepaalde situasies kan ‘n fokus op opleiding nuttig wees, maar ‘n individu se vermoë om opgelei te word, hang in ‘n beslissende mate van die karakter van onderwys af. Die vorige minister van Onderwys het met groot lof ’n vinnig dalende slaagsyfer in die finale skooleksamens tot 1997 op sy kop gedraai om ’n haas onmoontlike 55% verbetering teen 2003 te bewerkstellig. Tog moes die grootste finansiële tydskrif, die Financial Mail op November 12 vanjaar die situasie soos volg opsom: “At matric level, we are producing hardly more maths higher grade(HG) passes than we were 12 years ago -- and only 4600 or 13% of them are African. ... Most tellingly, two-thirds of the maths HG passes are produced by just 24% of high schools, many of them former Model C schools. In the Western Cape ... 99% of black African passes in HG maths and science come from the old Model C schools. Yet the national government appears determined to further undermine the powers of the school governing bodies ... And that will finally kill off mathematics in most state schools.(bl 12). Te midde van die amptelike erkenning van ’n rykdom van nasionale tale, insluitende Afrikaans natuurlik, en die amptelik aanvaarde plig om moedertaal-onderrig aan te bied, het die aantal enkelmedium Afrikaanstalige regeringskole sterk na1994 gedaal.Onderrig in die ander inheemse tale is tot die eerste drie jare te beperk. Engels word baie vinnig die opleidingstaal van die land, met al die gepaardgaande struikelblokke vir die miljoene nie-Engelsprekende, arm, landelike kinders in die land vir wie Engels ’n baie ingewikkelde en vreemde taal is. Verder het inskrywings by onafhanklike (privaat) skole onder alle etniese groepe die hoogte ingeskiet, met ’n 95% toename in onafhanklike skole tussen 1995 en 2002. Deskundiges sal natuurlik eindeloos die vraag of die onderwysstelsel verbeter of versleg kan debatteer, elkeen met sy of haar veronderstellings, statistieke en sydighede, maar daar is miskien een vry algemeen aanvaarde maatstaf, of finale geldigheidstoets – hoe die ouers van kinders op skool die saak bejeën. Daarom is daar in 2003 besluit om ’n nasionale opname te maak van die menings van ouers oor die onderwys. Maar weer eens kan daar voorspel word dat teenstrydighede die gevolgtrekkings sal vertroebel. Eers
is gevra hoe tevrede of ontevrede hulle met die huidige onderwysbestel in die
land is. Oorhoofs gesien lyk resultaat positief. Ongeveer 65 persent van ouers
verklaar dat hulle óf baie tevrede (40 persent) of tevrede (25 persent) met die
onderwys is soos wat dit op die oomblik aangebied word.
Die meeste regerings in die węreld sou verheug met so ‘n respons
gewees het aangesien onderwys gewoonlik een van die meer omstrede kwessie in
enige land is. Daar moet egter nie
te gou aangeneem word dat daar algemene tevredenheid onder twee-derdes van die
bevolking is nie. Soos ons later
sal sien, is hierdie tevredenheid gekwalifiseer
en dit weerspieël nie die groot verskille onder verskillende
gemeenskappe nie. Die variasies blyk duidelik uit die eerste grafiek hieronder . Grafiek
1.
Die verskille in die vlakke van algehele tevredenheid is opvallend. Die grootste tevredenheid kom voor onder swart ouers, en in die besonder onder swak opgevoede ouers. Die redes vir tevredenheid by hierdie ouers is min of meer soos wat ‘n mens sou verwag. Hul waarneming is dat die onderwys verbeter het sedert die einde van die era van apartheid (maar nie onder almal nie), dat kinders beter en goeie resultate behaal en ook meer gemotiveerd is, en dat die toerusting en die geriewe aan die verbeter is. Ook het hulle waardering vir die feit dat arm ouers nie gedwing word om fooie te betaal nie en laastens voel hulle dat die pligsgetrouheid van onderwysers aan die verbeter is. Duidelike meerderhede van Indiër- en blanke ouers is egter ontevrede met die beleid en verskaffing van onderwys. Die hoogste vlak van ontevredenheid is by Indiër-ouers gevolg deur wit Afrikaanse ouers. Hierdie patrone is nog meer treffend indien daar op die vlakke van uiterste ontevredenheid gelet word, wat ons verskaf in grafiek twee. Grafiek 2. Hier sien ons dat oor ’n derde van wit ouers baie ontevrede is maar dat ’n verbasende helfte van Indiër ouers sterk ontevrede blyk te wees. Beduidende variasies word ook binne etniese groepe gemerk. In tabel 1 word die betekenisvolle variasies aangedui. Die duidelikste patrone kom na vore indien daar na die negatiewe afwykings kyk – die “taamlik” en “baie ontevrede” persentasies saam. Tabel
1a.
Beduidende afwykings in ontevredenheid binne etniese groepe: Swart ouers
In die tabel is daar duidelik politieke en streekfaktore wat die patrone beďnvloed. Daar is ook ’n teenstrydige neiging in die sin dat terwyl stygende huishoudelike inkomste die ontevredenheid laat daal, die groot massas werkloses en blouboordjie werkers in die groot stede en die landelike stamgebiede redelik tevrede is. Dit is juis die meer suksesvolle werkers, die witboordjie werkers en die vaste formele sektor werkers wat meer ontevrede is, en dan die mense in klein dorpe en plaasgebiede. Breed gestel, is tevredenheid met onderwys gemiddeld tot hoog die hoogste in ’n stedelike en landelike stamgebied “lumpenproleteriaat” en ontevredenheid is op sy hoogste onder diegene wie se opleiding getoets sal word in mededingende arbeidsmark in die formele sektor of mense wat nie aan die stedelike “township konsensus” onderhewig is nie. Dit wil inderdaad voorkom of die swart meerderheid se aanvaarding van die huidige onderwysstelsel die produk is van ’n politieke konsensus of “kultuur”. Dit word dramaties uitgebeeld in die feit dat die miljoene stedelike en stamgebied werkloses redelik tevrede is met ’n stelsel wat hulle geensins gehelp het nie. In tabel 1b word die resultate vir wit ouers gegee. (Afrikaans-sprekende ouers sal later in meer detail ontleed word). Tabel 1b. Beduidende afwykings in ontevredenheid binne etniese groepe: Wit ouers
Die resultate in tabel 1b vir wittes toon eintlik minder variasies as die swart groep. Afgesien van die feit dat ontevredenheid styg met ouderdom en blootstelling aan markkragte, word die meeste van die ander verskille veroorsaak deur die persentasie Afrikaners in die subgroep. Die beduidendste verskil gaan gepaard met die etniese faktor is. Die Afrikaners het ’n onderwyskultuur wat hulle minder toegeeflik maak oor die onlangse veranderings in hul skole. Die ander variasies kan kortliks in die teks aangedui word sonder om hulle te tabelleer. Onder Indiërouers, die mees ontevrede groep soos ongesien het, is die mans meer ontevrede, en die mense ouer as 55 jaar die minste ontevrede. Ontevredenheid daal by diegene met tersięre onderwys (anders as by die wittes). Onder werkloses is ontevredenheid baie hoog. Indiërs buite KwaZulu-Natal is beduidend minder ontevrede. Die omstandighede wat die grootste griewe veroorsaak, is in die skole in KZ-N teenwoordig. Die baie ryk (LSM 10) Indiërouers is taamlik tevrede maar onder die arm mense en middelstand is die ontevredenheid baie groot. Die meeste Indiërs het as ‘t ware uit die politiek onttrek. Gevolglik is die resultate volgens party is nie beduidend nie behalwe dat ’n meerderheid van die ANC ondersteuners (53%) saam met die ander ontevrede is. Onder bruinmense, onder wie slegs 36% gemiddeld ontevrede met die onderwys is, is die jonger geslag tevrede maar die ouer mense is geneig om baie minder tevrede te wees. Die werkloses en die ekonomies nie-aktiewe mense, soos by swart ouers, is minder ontevrede as werkende mense. Die landelike en dorpsmense is baie tevrede. Professionele en witboordjiewerkers werkers is baie ontevrede. ANC ondersteuners is meer ontevrede as DA ondersteuners. Die ondersteuners van die Onafhanklike Demokrate is baie ontevrede terwyl die NNP mense almal gelukkig oor die onderwys voel – hulle is nader aan die regering as wat die deursnit ANC mense blyk te wees. Die patroon by bruinmense is dus dat die groeperinge wat minder gesofistikeerd is en minder blootgestel is aan die ekonomie minder ontevrede is. Daar is by hulle ’n gelatenheid en dankbaarheid vir enige diens wat die regering lewer. Dit is nie by die werkende stedelinge teenwoordig nie. Die treffendste kontraste is egter tussen etniese groepe. Ten dele mag hierdie faktor versterk word deur die soort skole wat kinders bywoon, en daarom is dit belangrik om tussen skole volgens voertaal te onderskei. In tabel 2 word die verspreiding van skole wat kinders bywoon uiteengesit. Tabel 2. Soort skole wat kinders bywoon
Afrikaners is nie net meer blootgestel aan die staatstelsel maar ook beduidend aan die parallelmedium skole waarin die toetrede van anderskleurige kinders veranderings in die skooltaal gebring het. Maar dit moet onmiddellik bygesę word dat die ontleding wat volg daarop dui dat Afrikaners nie besonder ontevrede met die parallel medium stelsel is nie. In tabel 3 word die bevolkingsgroepe apart ontleed omdat dit die grootste verskille vertoon. Ons gebruik hier die gemiddelde vlak van tevredenheid om die verskille tussen skole te verken. Alhoewel die vraag nie slegs op die respondente se eie kinders gerig was nie, sou die manier waarop hul kinders die skool ervaar baie getel het in die antwoorde. Tabel
3. Gemiddelde
tevredenheidsvlak volgens die soorte skole
wat bygewoon word (gemiddeldes uit 4, die hoogste)
In hierdie tabel sien ons onmiddellik dat die wittes wie se kinders openbare Afrikaansmedium-skole bywoon die mees ontevrede – die gemiddelde is die laagste onder wit ouers. Diegene wie se kinders parallelmedium skole bywoon, is gelukkiger. Eienaardig genoeg is die mense wie se kinders privaatskole bywoon nie besonder gelukkig nie, behalwe onder swartmense. Moontlik het dit met onkoste te make. Ouers van swart kinders is gelukkigste waar hulle kinders Afrikaanse openbare skole bywoon. Die wie se kinders Engelse staatskole bywoon is minder gelukkig. Dieselfde patroon geld onder bruin ouers. Swart en bruin ouers met kinders in die Afrikaanse openbare skole is blykbaar meer gelukkig as wat die Afrikanerouers oor hierdie skole is. Onder
Afrikaanssprekende witmense, wat nie apart in die tabel verskyn nie, vind ons
die volgende persentasies wat tevrede is met die onderwys volgens soort skool: Tevredenheidsvlakke
onder Wit Afrikaansprekende ouers volgens skool: ·
Afrikaansmedium openbaar:
24% ·
Engelsmedium openbaar:
63% ·
Parallelmedium:
55% (Daar is te
min Afrikaanse kinders in onafhanklike skole in die steekproef om iets te sę
oor die privaat onderwys .)
Die verskil in ontevredenheid tussen Afrikaans en Engelstalige skole is dramaties en sal hieronder verder verken word. By Indiërs lę die probleem ook klaarblyklik by die openbare skole, want hul tevredenheidsvlakke met privaatskole is taamlik hoog. Onder Engelssprekende wittes is daar ’n 41% tevredenheidvlak by openbare Engelsmedium skole en 43% by onafhanklike skole. Dus is hulle probleme nie juis met die soort skool gekoppel maar miskien meer algemeen, alhoewel die kostes van privaatskole miskien bygedra het. Onder Afrikaners en Indiërs is die openbare skole wat hulle kinders bywoon egter ’n belangrike deel van die probleem. Tevredenheid
met onderwys al dan nie hou verband met persepsies of die onderwys in die
afgelope tyd verbeter of agteruitgegaan het. In tabel 4 word die patroon van
persepsies oor wendinge in die stelsel weergegee. Tabel
4.
Persepsies van vordering of agteruitgang in die onderwys oor die afgelope
5 jaar
Weer
eens is daar die patroon dat Indiër-ouers die negatiefste is met die
Afrikanerouers `n kort kop agter en daarna,
`n hele end agter, die Engelssprekendes, en veel verder agter die
bruinmense. Selfs onder diegene wat tevrede is met die onderwys is daar
beduidende persepsies van agteruitgang, soos volg: Persentasies van die ouers wat tevrede is met die huidige onderwys maar wat nogtans agteruitgang oor die afgelope 5 jaar waarneem·
Wit Afrikaans: 40% ·
Wit Engels: 32% ·
Indies:
35% ·
Bruin:
8% ·
Swart:
3% Om
die prentjie te verbreed, is daar die volgende tabel met persentasies van ouers
wat ontevrede met die huidige onderwys, of pessimisties oor die rigting wat
onderwys inslaan. Dit is dus die kumulatiewe negatiewe persepsies oor die
onderwys: ·
Wit Afrikaans: 79% ·
Wit Engels: 70% ·
Indies:
78% ·
Bruin:
41% ·
Swart:
31% ·
Alle groepe: 41% Dit
is inderdaad ‘n somber prentjie waar vier uit tien ouers in die land of
ontevrede met die onderwys is of tevrede is maar ’n verslegting in die stelsel
waarneem. 4. Redes vir, en faktore in, reaksies op
die voorsiening van onderwys Die
redes vir ontevredenheid kan miskien die patrone wat hierbo uitgelig is help
verklaar. Die spontane response van ontevrede ouers word uiteengesit in tabel 5.
Tabel
5. Vernaamste
redes vir ontevredenheid
Die
reaksie van minderhede soos deur die meningspeiling aangetoon, is ‘n
dramatiese nederlaag vir die onderwysbeplanners wat ouers en ander
belanghebbendes probeer oortuig het dat Uitkomsgebaseerde Onderwys (UGO) die
kwaliteit van skole se uitsette sal verhoog.
Daar is groot ongelukkigheid oor al die hervormings van die leerplan en
veranderings van regulasies. Daar
is ook negatiewe kommentaar oor die sensitiwiteit van die owerhede teenoor ouers
se behoeftes. Dit wil voorkom of
daar beslis wantroue is in beheerrade se gewilligheid om met ouers raad te
pleeg. Tabel
5 toon die algemene reaksie van ontevrede ouers aan. Dit was gevolglik nodig om die ouers se houdings op ‘n meer
omvattende wyse te peil ten opsigte van al die vernaamste aangeleenthede in die
onderwys. Reaksies is gevra op ’n
hele reeks van spesifieke aangeleenthede wat aan die ouers voorgelę is vir
evaluasie. Hul reaksie op hierdie
spesifieke aspekte word in Tabel 6 gegee. Die
fokus is hier op die uitwys van probleemareas en gevolglik word slegs die vlakke
van ontevredenheid aangedui. Die
vlakke van tevredenheid is vanselfsprekend die verskil tussen die persentasies
wat in die tabel verskyn en 100 persent. Tabel 6. Vlakke van ontevredenheid met spesifieke aspekte van onderwys
Dit
moet beklemtoon word dat toe die menings van ouers oor spesifieke sake gepeil
is, hulle probleme uitgewys het wat nie prominent in hul spontane antwoorde was
nie. Dit is nie omdat hierdie probleme vir hulle minder belangrik is nie, maar
eenvoudig omdat die respondente nie alles noem wanneer hulle spontaan die redes
vir hul ontevredenheid aandui nie. Ouers
skryf byvoorbeeld hoë vlakke van ontevredenheid met kinders se dissipline nie
altyd aan die onderwysstelsel toe nie. Hulle sal dus miskien nie na hierdie
spesifieke probleem in hul spontane antwoorde verwys nie. Die
resultate moet dus gesien word as ‘n algehele reaksie en nie noodwendig een
wat spesifiek op die regering se onderwysbeleid en die bestaande onderwysstelsel
gerig is nie. Die laaste item in
die tabel, naamlik werksgeleenthede, is byvoorbeeld `n kwessie wat buite die
skole lę, maar dit is op twee maniere ter sake:
Ten eerste kan die gebrek aan geleenthede die leerders demotiveer en ten
tweede kan die kwaliteit en die tipe van onderwys mense se kanse om werk te kry,
bepaal. Die verskillende probleme word uitgelig in die lys van items wat hier volg. Agter die item word die kategorie van ouers wat die probleem genoem het, gelys. Die gebrek aan werksgeleenthede word nie hier ingesluit nie, maar die vernaamste ander probleme word in die tabel uitgelig soos hulle deur die verskillende kategorieë van ouers wat die meeste ontevrede is genoem word Items
wat meeste ontevredenheid wek, gevolg deur kategorieë van ouers wat die meeste
oor die bepaalde aangeleentheid getref word. ¨
Gebrek aan dissipline by leerlinge:
Indiër en blanke ouers ¨
Bekostigbaarheid en kostes:
alle ouers maar Indiërs en Afrikaners in die besonder ¨
Gemotiveerdheid van onderwysers en kwaliteit:
Indiër-ouers ¨
Nuwe beleid oor godsdiensonderrig:
Indiërs en blankes ¨
Voertaal insluitend die taalvaardigheid van
onderwysers: Indiërs ¨
Geriewe en toerusting:
swart en Indiër-ouers ¨
Ras en tussengroepverhoudinge:
Indiër-ouers ¨
Regeringsinmenging:
Indiër- en blanke ouers ¨
Gebrek aan responsiwiteit van beheerliggame:
Indiër- en blanke Engelssprekende ouers ¨
Standaarde van onderwys en uitsette:
Indiër en blanke ouers Sekere
van hierdie uitslae is verrassend en ons moet veral daarop kommentaar lewer.
Soos reeds gesien is Indiërs die ouers wat in die algemeen die meeste
ontevrede is. ‘n Belangrike rede hiervoor is dat Indiër-ouers gedurende
die apartheidsera baie tyd en baie energie in die opbou van hul skole bestee
het. Die kwaliteit van hierdie
skole het verbeter tot op ’n punt waar hulle amper gelyk was aan die
standaarde van blanke skole. Vandag
is hierdie skole egter in ‘n buffersone tussen die swart en hoofsaaklik wit
woongebiede. Groot getalle swart
leerders het daarheen gestroom en nuwe onderwysers is ook aangestel.
Die hele karakter van hul skole het verander.
Indiër-ouers vertolk nie die probleem in rasseterme nie. Hulle sien hul
kinders in `n posisie waar hulle blootgestel word aan ‘n hele reeks
sosio-ekonomiese probleme en aan leerders wat heeltemal verskillende lewenstyle
het en probleme het om in hul tweede taal te leer.
Die spoed van verandering het klaarblyklik die skole ontwrig wat die
ouers gedurende die voor-1994 era ondersteun het.
Die resultate is daar vir almal om te sien.
Bekommernis
oor standaarde en die uitwerking van Uitkomsgebaseerde Onderwys op standaarde is
veral ‘n kwessie vir blanke en Indiër-ouers. Die ouers van kinders in die voorheen gesegregeerde Indiër-
en blanke skole kan nie help om op te merk dat hoër grade en hoër simbole baie
meer volop geraak het nie. Op ‘n
sekere vlak kan hulle dit verwelkom maar dit wek groot onsekerheid oor die vraag
of hul kinders werklik voorberei word vir die harde uitdagings wat voorlę.
Daar
is ook aspekte van die nuwe leerplanne wat kommer wek.
Ouers sien hierdie aspekte as irrelevant vir die soort van beroeps- en
akademiese uitdagings wat hul kinders na skool in die gesig sal staar.
Baie
van hierdie ouers is waarskynlik bewus van die uiters swak uitslae van leerders
in graad 3 en graad 6 wat toetse in basiese geletterdheid en basies rekenkunde
afgelę het. Hulle dra miskien ook kennis van persberigte oor die swak
prestasies van Suid-Afrikaanse leerders in internasionale eksamens in wiskunde
en wetenskap. ‘n
Mens sou verwag dat Afrikaanssprekende blanke ouers meer kommer oor moedertaal
onderrig sou uitspreek. Die
voorheen eksklusiewe Afrikaanse skole het relatief meer swart leerders getrek as
voorheen gesegregeerde Engels-medium skole.
Dit kan toegeskryf word aan die feit dat die Afrikaanse skole oor die
algemeen meer ruimte het vir nuwe inskrywings, veral omdat daar talle Afrikaanse
kinders na Engels-medium skole toe verskuif. (Ongeveer 14 persent vergeleke met
`n minimale proporsie voor 1990). Met die toestroming van swart leerders het
daar eise vir parallel- medium onderrig gekom en die onderrigtaal van skole het
na Engels begin verskuif. Die redes vir die gebrek aan kommer oor taal op hierdie tydstip moet gesoek word in die feit dat goedgekwalifiseerde Afrikaanse onderwysers nog steeds daar is. So lank as wat hierdie onderwysers in staat is om ‘n sekere taal, kultuur en dissipline te handhaaf sal daar nie besondere kommer wees nie. Ouers is geneig om die invoer van Engels-medium klasse in die skool as ‘n aanwins eerder as ‘n bedreiging te sien. Indien
dit sou gebeur dat die personeel (en saam daarmee die taal wat hulle as voertaal
gebruik) vinnig “getransformeer” word, sal daar ‘n groot styging van die
vlakke van kommer en ontevredenheid plaasvind, soortgelyk as dié wat ons tans
onder Indiër-ouers sien. In `n tabel wat laer af geplaas word, sal daar gesien
word dat 59 persent van die wit Afrikaanse ouers “sterk optrede”voorstaan as
daar nie meer moedertaal onderwys beskikbaar is nie. Die
klagtes oor bekostigbaarheid van ouers wie se huishoudelike inkomste heelwat hoër
as die nasionale gemiddelde is, is ‘n verrassing.
Hierdie kommer is egter realisties.
Die vlakke van fooie en addisionele uitgawes in die voormalige Model C
skole en in middelklas skole wat parallel-medium onderrig aanbied, het gestyg
tot vlakke naby aan dié van privaatskole.
Die ouers mag wel ryker as die gemiddelde ouer wees maar hulle betaal nie
net skoolfooie nie maar ook belasting, versekering
en munisipale heffings wat aansienlik bokant die gemiddelde is. Alledaagse respondente in opnames vind dit soms moeilik om al hulle motiewe en redes te verwoord, juis omdat sekere beweegredes half onbewus ervaar word en nie die mees voor-die-hand liggende antwoord op ‘n vraag sal wees nie. Daarom moet ‘n verdere vlak van motiewe in indirekte aanduidings gesoek word. Ons
moet dus die vlakke van tevredenheid met onderwys met reaksies op spesifieke
aangeleenthede in die onderwys korreleer. Waar die verband tussen algemene
ontevredenheid en ‘n meer spesifieke klagte sterk is, dui dit dikwels op redes
vir algemene frustrasie wat nie maklik in die direkte vrae hierbo uitgedruk is
nie. In
tabel 7 word die resultate van die korrelasies van algemene en spesifieke
ontevredenheid teenoor mekaar weergegee met ‘n onderskeid tussen sterk, matige
en swak korrelasies (volgende bladsy). Tabel
7.
Vlakke van assosiasie (korrelasie) tussen algemene ontevredenheid en
sterk ontevredenheid met spesifieke aangeleenthede in die onderwys
Tabel
8.
Rangorde van belangrikheid van faktore wat ontevredenheid met die
onderwys onder ouers skep
Die
patroon wat hierbo aangedui word, is ’n aanduiding daarvan dat die probleme
van ouers nie met hul groepsidentiteite te make het nie. Daar is beduidende
gemeenskaplikheid tussen groepe. Die verskille is eerder aan sosio-ekonomiese
stand gekoppel as aan enige strewe om die bevoordeling van voor 1990 te herstel.
In besonder is daar onder die oorwegend laer middelklas/middelklas groepe (wit Afrikaners, Engelse, Indiërs), ’n gemeenskaplike bekommernis oor standaarde (ietwat minder onder Afrikaners). Die ouers is in feite angsbevange dat hulle kinders ’n agterstand sal ontwikkel wat hulle toekoms-moontlikhede sal belemmer. Teen die agtergrond van hierdie sensitiwiteit het Uitkoms Gebaseerde Onderwys hulle diep geskud. Die
beplanners is wel oortuig van die voordele van UGO, en dit het wel voordele in
die sin dat die geroetineerde tradisionele benaderings kinders nie tot
selfstandige denke en die toepassing van wat geleer word op die werklike lewe
gestimuleer het nie. In die tipiese middelklas skool met kinders wat in hul
gesinsverband gestimuleer word, is daar ’n mindere behoefte aan UGO. Selfs in
die ou stelsel sou ’n goeie onderwyser met wakker leerders talle geleenthede
gevind om buite die leerplan die kinders se belangstelling te wek. Geen werklik
goeie leerkrag sou homself of haarself laat vasbind deur ’n leerplan nie. Middelklas
ouers neig nie juis beďndruk te wees met die invoer van UGO in hul soort skole
nie. UGO wek kommer dat die basiese somme, grammatika en lees- en skryf-
vaardighede verwaarloos sal word (wat nie noodwendig die geval is nie maar wel
‘n vrees). Met hierdie
sensitiwiteite sou die wyse weg vir die regering gewees het om die kenmerke en
tegnieke van UGO met die bestaande leerplanne en onderwystegnieke te versoen.
Met tyd sou die UGO leerplan al hoe meer aanvaarbaar begin word het, en al die
stres en foute met die haastige instelling van die nuwe stelsel sou vermy kon
geword het. Die
ironie van die saak is dat hoewel die middelklas skole die nuwe stelsel nie
altyd verwelkom het nie, hulle leerkragte met veel groter gemak die nuwe stelsel
kan hanteer as wat die geval by die arm skole is. Uiteindelik sal UGO die
verskille in skoolprestasies tussen die middelklas en arm skole verbreed. Die
nuwe godsdiensbeleid is heelwat versag na vertoë aan die regering, maar hier is
nog ‘n geval waar die regering gesien is om die behoeftes en sensitiwiteite
van ouers en skole te minag. Goeie skole het jare reeds voorsiening gemaak vir
godsdienstige minderhede sonder dat
die vrees geskep is dat ander gelowe op die kinders afgedwing sou word. Die
vrese oor minder gekwalifiseerde leerkragte hou veral verband daarmee dat skole
al hoe minder keuse het oor wie aangestel sal word, veral waar die ouers nie
self die salaris betaal nie. Die
meeste van die probleme wat ouers met die beleid het, afgesien van die
hulpbronprobleme by arm skole, word geskep deur die styl van die administrasie,
waarvolgens beleid sentraal geformuleer word en daarna op die skole afgedwing
is. Hierdie soort “transformasie” breek al die reëls van deskundige
hervorming, en, soos reeds gesę, druis dit in teen die natuurlike regte van
ouers en die sin van verantwoordelikheid
wat goeie onderwysers het. Die
tegnieke van rewolusies werk nooit goed in stabiele stelsels nie. Die
“deskundiges” wat raad gegee het oor die nuwe stelsels was seer sekerlik
idealisties, maar net nie deskundig genoeg nie.
5.
Moedertaal
onderrig Een van die verrassings in die bevindinge hierbo is dat wit Afrikaanssprekendes blykbaar nie besonder begaan is oor die druk wat op Afrikaanse moedertaalonderrig deur die nuwe departementele beleid geplaas word nie. Ons het in die vorige deel van hierdie verslag geoordeel dat die implikasies van die nuwe beleid nog nie tot die ouers toe deurgesypel het nie, omdat die bestaande personeel in skole wat tans parallelmedium onderrig bied die taalkarakter van die skole (of meeste daarvan) beskerm. Met die oog op die toekoms is dit nodig om hierdie vraagstuk ’n bietjie verder te verken. In tabel 9 word die antwoorde of ’n vraag oor die belangrikheid van moedertaal onderrig uiteengesit. Tabel 9. Antwoorde op ’n vraag oor die belangrikheid van moedertaal-onderrig
Die
tabel wys dat alle dele van die bevolking hul moedertale hoog waardeer. Wit
Afrikaners het die grootste waardering, gevolg deur bruinmense (ook oorwegend
Afrikaanssprekend) met die ander groepe op ’n effens laer vlak van waardering.
Die
vraag wat ons gestel het, is egter
’n waardestelling, en die antwoorde daarop kan of baie ernstig of oppervlakkig
wees. Ons merk in die tabel dat die sprekers van inheemse Afrikatale ook
aansienlike waarde aan hul moedertale heg maar in die resultate in die vorige
hoofstuk het slegs enkeles die beperkte geleenthede vir moedertaal-onderrig op
senior vlak as ’n probleem genoem, net soos die geval by Afrikaners. Die
antwoorde in tabel 9 skyn dus wel baie oppervlakkig te wees. In
tabel 10 word die reaksies op ’n opvolgvraag oor die redes vir die
belangrikheid van moedertaal-onderrig weergegee. Tabel
10. Redes waarom
moedertaal-onderrig belangrik is of nie
Die
antwoorde is interessant in die sin dat Indiërs blykbaar groter waarde heg aan
hul kultuurerfenis as ander groepe ondanks die feit dat die Indiese tale redelik
min deur die jonger en middeljarige geruik word. Die eintlike “moedertaal”
is vandag Engels, maar wel met ’n bepaalde idiomatiese vorm. Verder gee die
antwoorde min aanduiding van die faktore agter die antwoordpatrone tot dusver. In
tabel 11 kom ons egter nader aan die werklike motiewe. Die vraag is gestel oor
wat die reaksies sou wees indien moedertaal-onderrig nie meer beskikbaar sou
wees nie, en die respondente is antwoord-alternatiewe aangebied, met die keuse
onder andere dat daar meer betaal word vir moedertaal–onderrig Tabel
11. Wat sou die reaksies wees
indien moedertaal onderwys nie meer beskikbaar sou wees nie
Die
mees intense reaksies kom weer van Indiërs, en alhoewel hulle nie beduidend
meer bereid sou wees as ander groepe om meer te betaal nie, is hulle die fermste
oor die behoefte aan sterk aksie om die taal te beskerm. Onthou dat die taal wat
beskerm sou word Engels of ’n bepaalde soort Engels is. Afrikaners is nie
beduidend meer intens as wat die Engelssprekende witmense is nie, en in
laasgenoemde is daar geen rede om intens te wees nie, gegee die baie veilige en sterker wordende posisie van Engels
in Suid Afrika. ’n
Mens moet dus die hipotese maak dat, hipoteties gesproke, slegs die Indiërs
baie intens voel oor ’n taalkwessies in die onderwys, en dit is waarskynlik
omdat Indiërs onder druk geplaas is deur ’n toestroming van Zulu-sprekende
leerders na hul gemeenskapskole toe. Afrikaners en die Engelssprekende witmense
voel ongeveer ewe toegewy aan die moedertaal, ondanks die feit dat Afrikaans
onder baie meer ernstige bedreiging as Engels verkeer. Relatief baie min mense
sou geldelike opofferings maak vir die behoud van moedertaal-onderrig.
Die
redes hiervoor sien ons in die volgende tabel (12). Hier word die antwoorde
gegee op ’n vraag oor reaksies op die toenemende gebruik van Engels. Die vraag
is slegs op nie-Engelssprekendes van toepassing Tabel
12. Hoe ouers op die toenemende
gebruik van Engels in die onderwys reageer: oop vraag
In
die tabel sien ons dat daar wel meer van ’n sin van bedreiging onder wit
Afrikaners voorkom, in die sin dat 17% voel dat protes daarteen aangeteken
behoort te word, en dat bykans die helfte sou voel dat hul kultuur ondermyn
word. Onder die swart en bruin groepe is die mening baie sterk dat die gebruik
van Engels in die kind se belang is, of sou wees. Die
antwoorde hierbo onder wit Afrikaanssprekendes dui dan uiteindelik op ‘n mate
van potensiële ontferming oor die toekoms van Afrikaans as voertaal in die
onderwys. Soos reeds gesę, hulle huidige rustigheid is in ’n groot mate aan
onbewustheid van die gevare waaronder die taal verkeer, en die resultate in
tabel 12 gee die duidelike aanduiding dat taalaktivisme wel `n besliste
moontlikheid is wanneer die implikasies van die huidige wendinge begin
deurdring. Die
situasie van Afrikaans as onderwystaal, asook van die soort Engels wat die wit
Engelssprekende en Indiërouers aan gewoond is, word verder bedreig deur die
feit dat skool-loopbane al hoe minder studente na die onderwys aanlok.
Alhoewel menings daaroor
verskil en sommige amptenare blykbaar minder ongerus daaroor voel, kan voorspel
word dat ’n tekorte van sekere soort onderwysers in die toekoms ’n
beduidende probleem gaan word. Daarom
is daar hieroor ’n vraag in die opname gestel – daar is direk gevra waarom
die onderwys minder gewild as loopbaankeuse word. Die reaksies op die vraag
verskyn in tabel 13a en b. Tabel 13a. Redes waarom ‘n loopbaan in die onderwys al hoe minder gewild word (alle groepe) Die
reaksies toon dat daar ‘n baie sterk mening posgevat het dat daar tans ’n
ooraanbod van leerkragte op die mark is. Dit is wel die geval met onderwysers
wat mindere kwalifikasies het of beperkte vakke kan aanbied, en dit is veral
’n probleem in die swart gemeenskap. Daar behoort dus veel meer publisiteit
gegee te word aan die tekorte aan leerkragte in wiskunde, wetenskap en sekere
ander spesifieke vakrigtings, insluitende sekere tale soos Afrikaans. Tabel
13b gee dieselfde reaksies onder minderhede. Tabel 13b. Redes waarom ‘n loopbaan in die onderwys al hoe minder gewild word (slegs onder minderhede)
Hier
sien ons dat die probleem van ooraanbod minder belangrik onder minderhede is en
dat die salarisse `n wesenlike probleem is onder wittes, Indiërs en bruinmense
is. Dit is ook merkwaardig dat gebrek aan dissipline en leerders se optrede
teenoor leerkragte deur12 % van die respondente genoem word. In
die lig van die reaksies van die departement op die onlangse looneis-aksies van
die onderwysvakbonde kan daar seker min algemene verligting van die
salariskwessie in die nabye toekoms verwag word. Daar is egter ’n behoefte om
tekorte aan sekere soorte onderwysers aan te spreek, en daarom behoort aandag
aan die moontlikheid van spesiale aanpassings vir sekere gespesialiseerde
onderwysers gegee te word. 6.
Bespreking Die
uitslae wat hier bespreek word, is nie die volle inhoud van die ondersoek nie,
maar dit belig die belangrikste kwessies van die huidige stand van onderwys.
Die eerste algemene punt is dat die patroon van snelle
onderwystransformasie (veel meer as hervorming) baie ouers met groot kommer
gelaat het oor wat hulle noem “eksperimente met die beleid”.
Hierdie bekommerde ouers sou hervormings aanvaar en selfs verwelkom
indien hulle oortuig is dat die gevolge voordelig is en dat hulle deur hul
kontak met die beheerliggame en skole die prosesse sou kan beheer. Veral die
onduidelike doelstellings van nuwe planne wek kommer by ouers.
Een
van die redes hiervoor is dat die beleidsprosesse en gepaardgaande debat oor
beleid voor die invoer van veranderings dikwels
in ‘n terminologie gevoer wat vreemd is vir almal behalwe nagraadse studente
aan “progressiewe” universiteite. Ouers word nie maklik gekul nie en baie van hulle het genoeg
insig om die breedsprakigheid van die beleidmakers te bevraagteken. Ouers,
en veral beter opgeleide ouers, is byvoorbeeld nie baie beďndruk met die invoer
van leerplanne wat lewensvaardighede en sosiale betrokkenheid probeer oorplant.
Hulle voel dat hulle net so goed gekwalifiseerd is as ‘n pas
afgestudeerde onderwyser om hierdie insigte aan hulle kinders oor te dra.
Indien hulle agterkom dat hierdie “sagte” vakke tyd wegneem van die
onderrig van kernvaardighede in lees, skryf en konseptualisering, die
ontwikkeling van begripsvermoë en vordering in kwantitatiewe vakke sal die
ouers natuurlik groot ontevredenheid voel. Baie studies het al aangetoon dat min
skole kan kompeteer in die ontwikkeling van sosiale vaardighede en insigte met
‘n huislike omgewing met voldoende bates, leesstof
en stimulerende aktiwiteite. Dan
is daar die groot vraag: “Wat is
die onderliggende doel van onderwys?” Ouers
wie se kinders in gewone skole is, sien dikwels die doel van onderwys as iets
wat hulle in staat stel om sekere spesifieke vaardighede te verwerf eerder as
dat die kind op ‘n bepaalde manier “gevorm” word. Diegene wat laasgenoemde verlang, is bereid om baie hoë
fooie te betaal vir duur privaatskole wat lang kulturele en klassetradisies het.
Regerings
oor die hele węreld heen vind dit moeilik om die versoeking te vermy om
onderwys te gebruik vir take wat wyer uitkring as die spesifieke take van
skoolonderwys, naamlik nasionale ontwikkeling, nasiebou en soms die vorming van
toekomstige burgers rondom bepaalde ideologiese of idealistiese doelstellings.
Ouers aan die ander kant voel dat die ideologiese vorming van hul kinders suiwer
hul eie saak behoort te wees. Die
debat tussen hierdie twee benaderings sal nooit besleg word nie, tensy een
basiese feit erken word: kinders of leerders “behoort” nie aan die staat om
te “vorm” of om mee te eksperimenteer nie.
Van groter belang as die ideologiese obsessies van enige
“progressiewe” beleidmakers is die feit dat die skool maar net ‘n tydelike
uitbreiding van die familie is en dat die ouers se standpunte en behoeftes
gerespekteer moet word omdat hulle ‘n natuurlike en onvervreembare reg het om
te besluit wat vir hulle eie kinders goed is.
Nie al die respondente kon hierdie oortuigings verwoord nie maar dit is
deels hierdie vrese wat agter die weerstand teen Uitkoms Gebaseerde Onderwys
sit. Terwyl die regering die leerders op skool wil vorm, vervreem hulle baie
ouers in die proses. In
die inleiding is F.D.R. Roosevelt aangehaal oor die implikasie dat onkritiese
volgelinge in die politiek gewoonlik die gehalte van regering kry wat hulle naďewiteit
ryklik verdien. Dit is inderdaad ’n wesenlike gevaar in ‘n opset waar die
regering twee-derdes of meer van die steun in verkiesings wen. Regerings wat
onder die indruk verkeer dat ’n meerderheid agter hulle staan, is natuurlik
geneig om teenkanting as ‘n afwyking te sien, of in ons geval, as verskuilde
of openlike rassisme. In hierdie verband is ons bevindinge baie belangrik. Die opname toon dat daar wel ‘n gevoel van tevredenheid oor die onderwys by die meerderheid van die bevolking is. Oppervlakkig gesien is dit ’n weerspieëling van die breër politiek. Verdere ontleding het egter getoon dat daar baie mense is wat wel nog tevrede is maar wat meen dat die onderwys besig is om te versleg. Indien hierdie mense by die ontevredenes gevoeg word, blyk dit dat 40% van die hele bevolking voorbehoude het oor die onderwys. Geen
regering kan gelukkig of rustig voel met so ’n vlak van huiwering oor ’n
kerndeel van sy program nie. Daar kan ook onmiddellik bygevoeg word dat meeste
van die huiwering by beter opgeleide en meer sosio-ekonomies gevorderde mense
getref is. Onder Indiërs, bruinmense en swartmense kom die meer gesofistikeerde
bevraagtekening van die onderwysbeleid ook onder regeringondersteuners voor. Die ANC regering is al oor baie aspekte van sy breë benadering in die politiek gelukgewens. Een van die kenmerke wat ons ook gerusstel is die feit dat die regering nie geneig is om oppervlakkige populistiese ondersteuning te soek nie, en dat hulle by tye die moed gehad het om ongewilde maar nodige besluite te neem. Ons sal graag dieselfde benadering ten opsigte van die onderwys wil sien. Uit die opname wil dit voorkom asof die grootste tevredenheid met die onderwys onder die minder ingeligte lede van die bevolking gevind word, en veral onder mense wat klaarblyklik nie veel uit die akademiese onderwys sal put nie omdat hulle behoeftes veel eerder op praktiese beroepsopleiding gefokus is. Die word het egter versprei dat die regering nie alleen die koste van die onderwys vir arm mense wil verlig nie (’n baie goeie doelstelling) maar dat hy ook nie huiwer om soveel plekke as moontlik vir arm kinders by middelklas skole te vind nie. In die openbare stelsel is dit juis die ou Model C-skole wat die suksesvolle kandidate onder alle rasse in Hoë Graad wiskunde, wetenskap en tale lewer. (In die Wes-Kaap lewer hierdie skole 99% van die suksesvolle swart kandidate in hierdie vakke.) Die
skole kan maklik oorlaai word en die skade aan die leerklimaat en kultuur sal
uiteindelik die ekonomie baie skade aanrig. Dit is ook die “inprop” van
leerders in doeltreffende skole wat baie van die klagtes van ouers veroorsaak.
In die mate wat dit gebeur, kom dit neer op ’n populistiese gebaar met
ernstige implikasies vir die doeltreffendste dele van die stelsel. Die
resultate van die ondersoek dui daarop dat indien die regering sou besluit om
die middelklas skole nie maksimaal maar optimaal te gebruik om sy diens
te verbreed, met respek vir die leerklimaat en die taalbehoeftes van die
bestaande leerders, heelwat van die onsekerheid oor die onderwys onder kritici
verlig sou word. Die resultate van die opname wys terloops ook daarop dat baie
swart leerders oor die algemeen gelukkig in Afrikaanse skole is –die invoer
van Engelse klasse hoef nie noodwendig op integrasie te volg nie. Indien so ’n
benadering met minder drastiese herstrukturering van leerplanne en stelsels
gepaard sou gaan, sou baie van die huidige teenkanting deur minderhede begin
afneem. Die
belangrikste les vir enige regering is egter dat onderwyshervorming altyd baie
versigtig benader behoort te word, deels omdat hervorming so dikwels kan
skeefloop, maar hoofsaaklik omdat kinders nie belastingbetalers is nie – hulle
behoort nie aan enige staat nie. `n
Slotwoord oor Afrikaans as voertaal Op die oomblik is die Afrikaanse ouers nog redelik gerus oor die toekoms van Afrikaans as onderrigtaal. Hulle is ook nie bereid om ekstra daarvoor te betaal nie. `n Derde van ouers is ten gunste van die invoer van Engels in `n instelling. Daar egter twee-derdes van die ouers wat dit as `n inbreuk op hul regte en kultuur en Afrikaanse leerders se opvoedkundige belang beskou. Tans is daar talle mense in die Afrikaanse geledere wat die gevare van die invoer van Engels onderskat. Hulle ignoreer die feit dat wanneer Engels ingebring word in `n instelling oor die langer duur omtrent altyd die kleiner taal sal uitdruk. Hulle sal waarskynlik eers wanneer Afrikaanse moedertaal onderrig nie meer beskikbaar is nie, protesteer of spyt uitspreek (en sommige sal apartheid daarvoor blameer). Dit wil dus voorkom dat die ou patroon homself weer openbaar: mense skrik eers wanneer `n probleem van oorweldigende aard is. Al alternatief is om nou erosiewalle te bou om te verhoed dat die erfenis van Afrikaans met verloop van tyd wegspoel. Daar
is veral twee gebiede waar kwessies van deurslaggewende belang in die volgende
vyf jare besleg sal word. Die een is voldoende beheer oor die skole deur middel
van beheerliggame. Hierdie stryd sal in die volgende jaar in die Parlement woed.
Die ander is die opleiding van voldoende knap wetenskap-en wiskunde
onderwysers om te verseker dat die regeringskole
wat Afrikaans as voertaal gebruik mededingend bly. Hierdie twee sake is van
deurslaggewende belang vir die toekoms van Afrikaans.
Bylae
Tegniese
Aspekte van die Meningsopname |
Medewerkers
|
Webmeester
|